« terug naar vorige pagina

Uw huisartsenpraktijk in juli en augustus

In dit bericht leest u hoe we de zorg in de zomervakantie willen regelen. Het is fijn, als u dit bericht goed leest. Dan zorgen we samen dat iedereen op tijd geholpen wordt.

 

De zorg moet uitrusten in de zomervakantie

Waarschijnlijk heeft u het al gehoord in de media: de overbelasting in de zorg is niet meer weggegaan na corona. Langdurig zieken en grote personeelstekorten maken dat we ook dit jaar met veel te weinig assistentes hebben moeten werken. We zijn blij met alle invallers die links en rechts hebben bijgesprongen en de flexibiliteit van onze vaste assistentes met steeds wisselende collega’s. In de zomervakantie moet iedereen kunnen genieten van zijn welverdiende rust. Dat heeft wel tot gevolg dat er op de praktijk soms niet genoeg mensen zijn om de telefoon op te kunnen nemen.

 

Hoe kunt u helpen?

Op deze manier helpt u ons enorm:

stel uw vragen alstublieft zoveel mogelijk online en gebruik de telefoon alleen voor spoedgevallen.

Met uw DigiD kunt u inloggen op MijnGezondheid.net (MGn). Ook kunt u gebruik maken van de app ‘Medgemak’, die hoort bij MijnGezondheid.net. Daar kunt u online een afspraak inplannen of een vraag stellen aan de dokter of de assistente. Verderop in dit bericht leggen we uit hoe u MGn het handigst gebruikt.

 

Waarom zou ik MGn gebruiken? Heb ik er zelf ook wat aan?

Veel patiënten willen graag meehelpen om een beetje rust in de praktijk te krijgen. Daar zijn we blij mee. Maar MGn gebruikt u niet alleen voor ons plezier. U hebt er zelf ook veel aan:

  • Via MGN kunt u afspraken inplannen op het spreekuur, vragen stellen, en herhaalrecepten aanvragen. Dit kan 24uur per dag, op een moment dat het u uitkomt.
  • Ook kunt u veilig documenten en foto’s toesturen aan uw huisarts. En wij kunnen veilig documenten naar u toesturen. U hoeft niet naar de praktijk te komen om ze op te halen.
  • En u kunt uw dossier inzien. Zo kunt u later nog eens rustig teruglezen wat u met de huisarts hebt afgesproken.

 

Hoe kan ik MijnGezondheid.net het handigst gebruiken?

Verderop in dit bericht, leggen we u uit hoe u MGn kunt activeren. Ook als u MGn al lang gebruikt, staat daar misschien nuttige informatie voor u.

 

Instellingen

Zet uw instellingen goed! Uw instellingen staan goed, als u een mail hebt gekregen dat dit bericht voor u klaar staat. Zo niet? Lees dan even verder:

Als wij u een bericht sturen in MGn, gaat er een waarschuwingsbericht naar uw gewone mailbox. Maar door de privacywet, moet u zelf toestemming geven om die waarschuwing van ons te krijgen. Als dat niet goed staat, komen onze berichten niet bij u aan. Hoe u dat eenvoudig regelt, leest u hier: https://www.huisartsendeginkel.nl/ik-krijg-geen-mail-als-de-huisarts-een-bericht-heeft-gestuurd/

  • Ik zit nog niet op MGn. Op de homepage van onze website huisartsendeginkel.nl vindt u rechtsboven de knop ‘Mijn dossier’. Als u daarop drukt en inlogt met uw Digid, kunt u MGn aanvragen. Als u eenmaal op MGn zit, moet u nog steeds even checken of uw instellingen goed staan!

 

Afspraak maken

Wij proberen zoveel mogelijk ruimte te houden in de agenda, zodat u ook een afspraak in kunt plannen.

  • Ik heb iets levensbedreigends, erge pijn of een wond die behandeld moet worden. Krijg ik tijdig contact via MGn?

Nee! Hiervoor is MGn niet geschikt. Hiervoor moet u de assistente bellen.

  • Ik vraag me af of mijn aandoening wel kan wachten tot de eerste afspraakmogelijkheid.

Druk op de knop ‘een vraag stellen’ en leg uw vraag online voor aan de huisarts. De huisarts kan dan samen met u kijken of de wachttijd verantwoord is. Ook kunnen we misschien in de wachttijd al vast iets kunnen doen aan uw klacht. De huisarts reageert zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 2 werkdagen.

  • Ik vraag me af of ik voor deze klacht wel een afspraak moet maken.

U kunt kijken op www.thuisarts.nl of op de app ‘moet-ik-naar-de-dokter’. Beide programma’s zijn gemaakt door de huisartsenvereniging en werken met juiste wetenschappelijk informatie. Ook kunt u uw vraag online voorleggen aan de huisarts via de knop ‘een vraag stellen’.

  • Kan ik online een afspraak maken bij de praktijkondersteuners?

Nee, dat kan niet. U kunt wel online een bericht aan een van de praktijkondersteuners sturen. Dan neemt een van hen op een rustig moment telefonisch contact met u op om de afspraak in te plannen.

  • Ik ga morgen op vakantie en ik moet nog iets moet regelen bij de dokter. Krijg ik voorrang?

Nee. Als we ruimte hebben of als uw probleem medisch gezien urgent is, zullen we u natuurlijk helpen. Maar als we die ruimte niet hebben, kunnen we de planning helaas niet aanpassen op alle vertrekkende vakantiegangers. Regelt u alstublieft uw zaken op tijd.

  • Ik heb een afspraak gemaakt, maar hij wordt afgezegd. Hoe kan dat?

Bel ons niet , maar log in op MGn en check alstublieft eerst de knop ‘Vraag aan huisarts/apotheek’. Soms zeggen we de afspraak weer af. Bijvoorbeeld als mensen een afspraak maken op het verkeerde spreekuur. Of voor een vraag die we online direct op kunnen lossen. We sturen dan ook altijd een apart bericht met uitleg.

 

Herhaalrecepten:

  • Ik zie het medicijn dat ik wil herhalen, niet in de lijst staan.

Stuurt u een bericht aan de assistente via de knop ‘een vraag stellen’. Noteert u er even bij, waarom u het recept nodig hebt.

  • Ik ga morgen op vakantie. Kan ik mijn recepten sneller krijgen?

Dan kunt u het beste even overleggen met de apotheek. We zullen u niet zonder medicijnen op vakantie sturen. Maar u helpt ons door uw herhaalrecepten een week voor uw vakantie aan te vragen.